I Sverige er KZ-klassen uhyre populær og deltagerantallet til de fleste løb er ofte over 30. Et af de allermest populære løb er Stora Pris, som køres hvert år i starten af september på det fine baneanlæg ved Göteborg. Til årets løb var der 50 deltagere i KZ klassen.
De danske kørere med eftermiddagssolen i øjnene klar til finalen. Fra venstre er det Andreas Birkbak, Vibe Smed og Marcus Boisen i selskab med hver deres flittige mekanikere, Claus Birkbak, Nicolai Hansen og Jørgen Boisen. Billede og løbsrapport venligt leveret af Peder Madsen.
Det traditionsrige Stora Pris løb er et af de mest velbesøgte løb i Norden, og denne gang var 50 kørere i KZ-klassen mødt frem. Langt hovedparten rutinerede og ærgerrige unge mænd omkring de 20 år.
Kun 30 af dem har mulighed for at konkurrere i finalen, så der er ikke plads til fejltagelser undervejs. Med så mange deltagere deles kørerne i fire kvalifikationsgrupper efter tidtagningen, som så kører indbyrdes mod hinanden for at finde de 24 hurtigste. De er så kvalificeret direkte til finalen, mens de resterende 26 kører opsamlingsheat om de 6 sidste pladser.
Tre af deltagerne var danske, Andreas Birkbak på 17 år, Marcus Boisen på 19 år og Vibe Smed på 26 år.
Sverige har i 2014 valgt at lade KZ-klassen konkurrere på dæk af typen Medium, altså blødere end i Danmark. Det giver masser af greb, sene nedbremsninger, høje svinghastigheder og mulighed for at gå tidligt på gassen. Det er noget som tiltaler de danske kørere, som gerne så bløde dæk i KZ-klassen indført i Danmark som afløsning for de hårde dæk af Option-typen.
Mens Vibe har kørt mange gange på Göteborg-banen, og regner den for en af sine absolutte favoritter, så har Marcus kun været der to-tre gange før og Andreas var der for første gang. Det forhindrede ham dog ikke i at vinde det interne danskeropgør i tidtagningen, hvor han med tiden 40,509 lige netop var foran Vibe der kørte 40.512 og Markus på 40.517. Rigtigt set, de tre danskere lå inden for 8 tusindedele sekund af hinanden, og der var bestemt ikke tale om aftalt spil.
Samlet set var danskernes placeringer lige uden for top-10 som nummer 11, 12 og 13. For at illustrere jævnbyrdigheden var de 12 kørere placeret fra og med nummer 3 til og med nummer 14 placeret inden for samme tiendedel sekund på en bane der er over 1 km lang.
En god tommelfingerregel i kvalifikationsheatsene er at forsøge at komme hjem i top-10, derved er man sikker på at kvalificere sig direkte til finalen. I felter med 25 kørere er det lettere sagt end gjort, men en god start er ekstremt vigtig i de korte heats. Regelen om top-10 placeringer lykkedes det de danske kørere at overholde, ingen udgåede eller kiksede heats, hvilket er en fin præstation i den stærke og kontante trafik, som hersker i kvalifikationsheatsene.
Alle 3 danskere med i finalen
Dermed var danskerne klar til at køre finale, endda med startopstiling på rad og række, Markus som nummer 11, Vibe som nummer 13 og Andreas som nummer 15, og dermed omvendt i forhold til tidtagningen. Sammen med danskerne stillede de øvrige 27 kvalificerede op, her i blandt to nordmænd, alle opsatte på at avancere mest muligt i løbet af de 20 omgange, som finalen varer.
Marcus lavede en perfekt start, vandt straks en plads og kort efter endnu et par. Det meste af resten af heatet holdt han de nærmeste konkurrenter bag sig og kort før slutflaget lykkedes det ham at komme forbi en af de forreste som bakkede kraftigt. Det gav ham en flot 6. plads, meget imponerende og perfekt kørt af den unge jyde.
For Vibe gik det helt modsat. Hun lavede en af sæsonens værste starter og manglede momentum hele vejen rundt på første omgang. Det førte uundgåeligt til at flere kørere var i stand til at gå nemt forbi. Elendigheden holdt ikke op her, bortset fra de fire allerforrest kørte næsten alle kørere i resten af feltet på stort set samme omgangstider. Det betød ekstrem tæt kørsel og Vibe kom ind i en ond cirkel, hvor hun blev presset uden for sporet, fik skidt på dækkene og var derefter et nemt bytte for køreren bagved. Det gentog sig nogle gange i starten af heatet, hvorefter hun pludselig så sig placeret nede bagved på en 25. plads. Derefter kunne hun selv langsomt begynde at arbejde sig fremad, men nåede aldrig længere end til en skuffende slutplacering som nummer 22.
Andreas, som har kæmpet lidt med at lære at starte sæsonen igennem, kom også ganske fint afsted. I starten af heatet var der kamp, og han både vandt og tabte en plads. Fra midtvejs og heatet ud lå han ligesom det meste af feltet på en lang linie og kørte nogenlunde de samme tider som alle de andre. En illustration af hvor tæt kørslen var kan ses på, at de 20 deltagere placeret mellem nummer 6 og 25 fuldførte inden for 10 sekunder, altså med ca. 0,5 sekunder mellem hver kører. Efter så langt et heat er det meget tæt, og kampen bølgede også hele tiden frem og tilbage til stor underholdning for tilskuerne. Da det hele var overstået kom Andreas ind på en en godkendt 14. plads.
Marcus Boisen blev bedste dansker og fik pokal for sin 6. plads
Eftersom der er pokaler til de 6 første kørere måtte Marcus en tur på podiet, hvor han kunne konstatere, at arrangementet levede op til sit navn, Göteborg Stora Pris. Selv den mindste pokal var kæmpestor, og fyldte godt op i bilen hele vejen hjem til Jylland. Marcus har annonceret, at han ikke har aktuelle planer om at fortsætte karrieren, men forhåbentlig vil han besinde sig, og vi får igen den dygtige og sympatiske kører at se på karting-banerne.