KZ kørerne gav også hinanden spænding til det sidste om udfaldet af mesterkaberne i KZ klasserne. I Grindsted blev der kæmpet om dobbelt pointhøst, og det blev afgørende.
På billedet er Marcus Boisen, som var med helt i front på hjemmebanen i Grindsted, hvor han blev 2er i lørdagens finale og vandt søndagens finale. Marcus er en af de kørere, der i 2013 har fravalgt løbene i København, Rødby og Søndersø, og derfor ikke har haft chance for at gøre sig gældende i det samlede mesterskab.
42 KZ2 kørere og 14 KZ2 XL kørere har i 2013 dystet om Dansk Super Kart – og DIF DM for KZ2.
Toke Christensen havde været flyvende i de første 3 afdelinger af mesterskabet, som blev kørt på de sjællandske baner, mens Lasse Poulsen havde været den mest dominerende i de første to afdelinger vest for Storebælt (Thy og Søndersø).
Selvom kampen om førstepladsen var indsnævret til et opgør mellem Toke og Lasse skal det dog understreges, at der har været rigtig tæt kamp om pladserne til alle afdelingerne af Dansk Super Kart. Løbet i Grindsted, hvor der var dobbelt pointhøst på spil, blev absolult ingen undtagelse.
Under ½ sekund fra nr. 1 til nr. 20
Tidtagningerne i Grindsted var et meget godt billede på den tætte kamp. Her var hverken Toke eller Lasse med helt fremme, der var under ½ sekund mellem nr. 1 og nr. 20 – og det var hundrededele, der skilte de forreste.
I lørdagens tidtagning var de første 5 Mads Bild, Patrick B. Hansen, Michael Kristensen, Marcus Boisen og Jonas Hansen.
I søndagens tidtagning var der byttet noget rundt, selvom vejret var identisk med dagen før. Nu var rækkefølgen i top 5 Jonas Hansen, Lasse Poulsen, Morten B. Larsen, Thomas Dam og Michael Kristensen.
Lasse Poulsen vandt slaget om Grindsted
På trods af den meget skarpe konkurrence, så lykkedes det Lasse Poulsen at komme godt igennem både tidtagninger, kval. heats og finaler, og slutte som finalevinder om lørdagen og 3er om søndagen, mens Toke absolut ikke havde heldet med sig på den jyske hede, hvor han blev 4er om lørdagen og var helt nede som nr. 23 om søndagen.
Lasse Poulsen blev en velfortjent Dansk Super Kart Mester efter en flot slutspurt i Grindsted. Her er han foran Jonas Hansen, som har valgt at prioritere det Tyske Mesterskab i 2013, og derfor kun har deltaget i 3 af de 6 Super Kart weekender.
Grindsted kørerne var godt repræsenteret på hjemmebanen
Marcus Boisen, Michael Kristensen og Thomas Dam, som alle har stamklub i Grindsted viste flaget for klubben og var med forrest i feltet hele weekenden. Her er weekendens top 5 i de to finaler:
Lørdagens KZ2 finale
1. Lasse Poulsen
2. Marcus Boisen
3. Michael Kristensen
4. Toke Kristensen
5. Jonas Hansen
Søndagens KZ2 finale
1. Marcus Boisen
2. Thomas Dam
3. Lasse Poulsen
4. Michael Kristensen
5. Jonas Hansen
Samlet resultat i Dansk Super Kart 2013 for KZ2
Efter slutspurten i Grindsted lykkedes det Lasse Poulsen at snuppe førstepladsen i Dansk Super Kart foran Toke Christensen.
Top 5 i mesterskabet blev
1. Lasse Poulsen, SKK
2. Toke Christensen, KKK
3. Mads Bild, SKK
4. Nikolaj Rasmussen, VKK
5. Dennis Petersen, SKK
Toke Christensen vandt det officielle Danmarks Mesterskab foran Lasse Poulsen og Dennis Petersen.
De 6 Super Kart weekender har også været tællende til det officielle Danmarks Mesterskab – her har det bare kun været finaleresultaterne, der har været tællende.
Toke Christensen har været en af årets mest stabile kørere, da han løb med Danmarks Mesterskabet og en 2. plads i Dansk Super Kart mesterskabet.
Top 5 i det officielle KZ2 DM blev
1. Toke Christensen
2. Lasse Poulsen
3. Dennis Petersen
4. Mads Bild
5. Nicolai Pedersen
KZ2 XL har også haft en spændende sæson
Blandt de 14 deltagere i KZ2 XL har der været tæt kamp om de første 5 pladser, hvor kampen har stået mellem Anders Scheel, Ove D. Christensen, Søren Bild, Jan Faurschou og Henrik Højman.
Ove D. Christensen havde ellers lagt sig solidt i spidsen efter de 3 første sjællandske afdelinger, men en skade forhindrede ham i at deltage i både Thy og Søndersø, så han var presset til at skulle yde sit optimale til løbet i Grindsted, hvor der ikke var noget at smide væk af.
Måske var det dette pres, der fik ham til at forsøge på en meeeeget sen overhaling på Anders Scheel for enden af langsiden i lørdagens finale. Anders lå nr. 1 og Ove nr. 2 da Ove på en af de allersidste omgange forsøger at bremse sig inden om Anders, med det resultat at de begge ryger af banen, og Søren Bild kan køre over målstregen som vinder af finalen.
Søren havde iøvrigt kørt et rigtig godt finaleheat, og var faktisk på vej op til Ove og Anders, da deres indbyrdes fight sendte Søren alene i front (og Anders helt op i det røde felt…).
Her er et godt billede på, hvor tæt kampen i KZ2 XL har været – her med Anders Scheel efterfulgt af Søren Bild og Ove D. Christensen.
KZ2 XL finaleresultater i Grindsted
Lørdag
1. Soren Bild
2. Jan Faurschou
3. Thomas Duus
Søndag
1. Ove D. Christensen
2. Søren Bild
3. Anders Scheel
Med disse finaleresultater, sluttede det samlede mesterskab med kun 7 point fra nr. 1 til nr. 3:
1. Anders Scheel 2.851 point
2. Ove D. Christensen 2.847 point
3. Søren Bild 2.844 point
– dette resultat er stadig med lidt forbehold, da jeg endnu ikke har fået bekræftet om resultatet er korrekt!
Nu bliver det spændende at se, hvad der skal ske med Dansk Super Kart i 2014 – ikke mindst for den succesrige KZ2 klasse!
Inden sæsonstart var der en del debat om det nye løbsprogram med ikke mindre en 12 afdelinger, fordelt over 6 weekender.
Da det blev klart, at 3 afdelinger skulle køres på de små baner i hhv. København, Rødby og Søndersø, var der mange i KZ klasserne der undrede sig.
Det er da også bemærkelsesværdigt når man gør status over sæsonen, at der i KZ2 kun er 12 deltagere, som har kørt alle 12 afdelinger, og i KZ2 XL kun 3 deltagere, som har kørt alle 12 afdelinger.
Mange kørere har valgt de små baner fra, mens andre måske bare har synes at de godt 8.000 kr. ekstra til 12 sæt dæk (+ regndæk) i stedet for 6 sæt har været dråben, der fik bægeret til at flyde over.
Til løbet i Grindsted blev der holdt et møde med dialog om 2014 sæsonen, hvor det blandt andet kom frem, at det overvejes også at køre 6 weekender i 2014, men så dele løbene op i stil med de internationale løb, hvor der køres tidtagning og kval. heats om lørdagen og prefinaler / finaler om søndagen.
Man skulle synes, at det ville være rimelig let for KU at lave en officiel undersøgelse blandt kørerne med licens til de forskellige klasser, der kunne afdække, hvad kørerne ønsker for sæson 2014 (gokartweb.dk har også tilbudt at lave undersøgelsen på KUs vegne uden beregning).
En egentlig afstemning (hemmelig) vil give et mere korrekt billede end et uformelt møde, hvor langt fra alle deltager.
KZ2 klassen hører ikke hjemme på de små baner til mesterskabsløb!
Selvom Søndersø Karting Klub får årets absolutte topkarakter for løbsafviklingen på den lille dejlige bane på Fyn, så mener jeg stadig at det er forkert at køre store mesterskabstællende løb for en klasse som KZ2 på baner, der er så små at man kan nøjes med at bruge 5 af de 6 gear, og sikkerheden sættes væsentligt ned, hvis alle kørerne møder op.
Tager man også det håbløse kaos, som kørere og mekanikere blev udsat for til åbningsløbet i København med i betragtningen, så er jeg næsten ligeglad med, hvor mange afdelinger mesterskabet køres over i 2014 – bare KZ2 klassen ikke skal tvinges til at køre på de små baner.
Fra 2007 – 2010 missede vi chancen for at lave en dansk løbsserie for KF klasserne i international klasse.
Siden 2010 har vi haft kørere nok til at lave en serie skandinavisk topklasse for KZ, men den mulighed kan vi også let smide væk, og i stedet sende de danske kørere med ambitioner om at køre velorganiserede løb til Tyskland og Sverige i stedet.
Jeg håber, der bliver truffet nogle gode valg – der måske endda er understøttet af strukturerede tilbagemeldinger fra kørerne.