Præsidenten for den Internationale Karting Commision – CIK – Yvon Léon er trådt tilbage. Blandt andet som følge af kraftig kritik fra gokartproducenterne. Planen om at erstatte 2-taktsmotorer med 4-taktsmotorer er samtidig skrottet.
Frem til oktober 2005 består CIK af 30 repræsentanter fra følgende lande:
Argentina, Australien, Østrig, Belgien, Brasilien, Canada, Kina, Tjekkiet, Finland, Frankrig, Tyskland, England, Grækenland, Ungarn, Indien, Iran, Irland, Italien, Japan, Mexico, Monaco, Norge, Polen, Portugal, Rusland, San Marino, Swerige, Tyrkiet, USA og Venezuela.
Vincent Caro er udpeget som konstitueret præsident indtil der vælges en ny præsident.
CIK har godkendt at 2-taktsmotorerne fortsætter
Til CIK-mødet i december 2004 skal CIK, i samarbejde med gokartproducenterne, komme med oplæg til et helt nyt sæt af sportslige og tekniske reglementer, som bl.a. har til formål at skabe drastiske reduktioner i omkostningerne ved at deltage i de internationale mesterskaber i karting.
Ændringerne skal bl.a. omfatte reduktion i antal rammer, motorer og dæk, der skal anvendes pr. løb, samt ikke mindst forbedringer på miljøområdet (mindre støj og mindre forurening).
4-taktsmotorer får lov at udvikle sig efter markedets ønsker
I stedet for at tvinge 4-taktsmotorer igennem ved at forbyde 2-taktsmotorer, får 4-taktsklasserne lov til at udvikle sig med den hastighed, markedet ønsker det. Det vil sige, at hvis klasserne får succes i de nationale mesterskaber, er der også en fremtid for 4-taktsmotorer i de internationale mesterskaber.
Se mere på cikfia.com