Henrik Lilja har vundet Dansk Super Kart siden 2005, men de senere år er konkurrencen blevet skærpet, og 2009 tegner til at blive særdeles spændende – men Henrik viste i Thy, at han kan endnu.
Der er rigtig mange bejlere til tronen i KZ2, men de seneste mange års gearkart konge, Henrik Lilja kan stadig. Her er han forrest i søndagens finalestart.
Til de to første afdelinger af Dansk Super Kart i 2008 var der hhv. 27, 43 og 44 deltagere i klasserne KF3, KF2 og KZ2. I år er tallet 27, 34 og 35. Der har altså været lidt tilbagegang i klasserne KF2 og KZ2, men KZ2 klassen er igen i år største Super Kart klasse. Når vi sammenligner os med udlandet, er deltagerantallet rigtig flot på trods af tilbagegangen – f.eks. var der 46, 47 og 14 deltagere i de samme 3 klasser til første afdeling af Belgisk Mesterskab -men ud af disse var de 24 deltagere fra Danmark, og en del andre kørere var også fra udlandet.
Med den nye forbedrede tidsplan synes jeg det vil være helt oplagt, at DASU til 2010 sæsonen for alvor satser på at få flere udenlandske deltagere, så Dansk Super Kart kan blive en rigtig International løbsserie. Konkurrenceniveau og tv-dækning er god nok til det. Nu mangler vi bare at højne kommunikationsniveauet før løbet – dvs. en meget hurtigere offentliggørelse af løbskalender, tillægsregler og tilmeldingsside – selvfølgelig både på Dansk og på Engelsk. Sidst men ikke mindst er jeg sikker på at det vil være en god idé at gøre en stor indsats for at opkvalificere staben af officials, løbsledere og dommere, så også den del kan måle sig med niveauet til de internationale løb.
KZ2 – 35 deltagere
Også i KZ2 er der en meget tæt konkurrence, og niveauet i klassen er helt klart blevet hævet de senere år. Det kan man blandt andet også se på tidtagningstiderne. Det er tidligere set, at en pole tid fra KF2 var enten hurtigere end KZ2 pole tiden eller nok til en top 3 placering i KZ2. I lørdagens KZ2 løb satte Michael Bo Andersen tiden i 53.809, mens Nicolaj Møller Madsens pole tid i KF2 på 54.130 kun var nok til en 12. plads i KZ2.
29 KZ2 kørere satte tider inden for samme sekund, og 11 forskellige kørere kom i top 5 i tidtagning, samlet kvalifikation, prefinale eller finale de to løbsdage.
På trods af den skærpede konkurrence er de seneste års Super Kart mester Henrik Lilja stadig med helt i front, men der er ingen tvivl om, at ingen kommer sovende til resultater i KZ2.
Det lykkedes da heller ikke Henrik Lilja at vinde lørdagens løb, da han måtte ‘nøjes’ med placeringer som nr. 4 i tidtagningen, nr. 3 i det samlede kvalifikationsresultat, udgået i prefinalen og en 2. plads i finalen.
I lørdagens finale viste Andreas Fasberg stor klasse. Efter en 8. plads i tidtagningen tog Andreas en 4. plads og en 7. plads i de to kval. heats, og skulle således starte som nr. 8 i både prefinale og finale. Det blev til en 6. plads i prefinalen. I finalen havde Andreas kørt sig op til en 5. plads med 4 omgange tilbage. Foran ham lå Dennis Petersen, Gian Cavaciutti, Michael Bo Andersen og Henrik Lilja. Omgangen efter var der blevet byttet rundt, så Andreas nu lå nummer 3 efter Gian Cavaciutti og Henrik Lilja, og havde Dennis Petersen og Michael Bo Andersen lige efter.
Det så egentlig ud til, at den stilling skulle holde hjem, men Andreas fandt nogle ekstra kræfter frem, og fik først overhalet Gian Cavaciutti og på sidste omgang også Henrik Lilja, så han kunne stille sig øverst på skamlen til en meget velfortjent 1. plads.
Her er to af kronprinserne i KZ2 klassen – Andreas Fasberg (t.v.) og Thomas Dam.
Her er lørdagens top 5 resultater i KZ2
Tidtagning 1. Michael Bo Andersen 2. Dennis Petersen 3. Klaus Geilhausen 4. Henrik Lilja 5. Gian Cavaciutti | Kvalifikation 1. Michael Bo Andersen 2. Gian Cavaciutti 3. Henrik Lilja 4. Jan Christensen 5. Dennis Petersen |
Pre-finale 1. Gian Cavaciutti 2. Michael Bo Andersen 3. Dennis Petersen 4. Jan Christensen 5. Thomas Dam | Finale 1. Andreas Fasberg 2. Henrik Lilja 3. Gian Cavaciutti 4. Dennis Petersen 5. Michael Bo Andersen |
Lørdag lykkedes det Henrik Lilja at vinde finalen
Henrik Lilja startede ellers beskedent med en 6. plads i tidtagningen, men herefter gjorde han rent bord i de to kval. heats, og kunne således starte på pole til både prefinale og finale. I prefinalen måtte han desværre køre ud med motorproblemer selvom han førte løbet suverænt. Til gengæld var der ingen tvivl i finalen, hvor han tog starten og blev der hele heatet.
Michael Ringstrøm havde gennem weekenden haft en del problemer, men søndag blev en mere stabil dag med en 3. plads i tidtagningen, en 5. plads i både kvalifikation og pre-finale, og så en meget suveræn 2. plads i søndagens finale.
Frederik H. Hansen havde haft en noget skidt weekend, men i søndagens finale var det helt tydeligt, at han satsede alt på at nå frem i feltet
Her er søndagens top 5 resultater i KZ2
Tidtagning 1. Dennis Petersen 2. Esben Liseth 3. Michael Ringstrøm 4. Gian Cavaciutti 5. Thomas Dam | Kvalifikation 1. Henrik Lilja 2. Dennis Petersen 3. Esben Liseth 4. Klaus Geilhausen 5. Michael Ringstrøm |
Pre-finale 1. Klaus Geilhausen 2. Dennis Petersen 3. Michael Bo Andersen 4. Esben Liseth 5. Michael Ringstrøm | Finale 1. Henrik Lilja 2. Michael Ringstrøm 3. Gian Cavaciutti 4. Jan Christensen 5. Frederik H. Hansen |
Du kan se alle resultater fra løbet på mylaps.com – her er direkte links:
Lørdagens resultater
Søndagens resultater
Mange spændende KZ2 profiler
Ud over de 11 forskellige kørere, som nåede op i top 5 resultaterne til weekendens løb, er der mange spændende kørere i KZ2 klassen, som jeg er sikker på, vi kommer til at se mere til i årets løb – f.eks. Mathias Lehrmann, Rasmus Pabst, Anders Elkjær, Jacob og Kasper Dalby, Michael E. Christensen, Morten D. Jensen, Michael Sørensen og Kenneth Hansen – så tag endelig turen til næste afdeling af Dansk Super Kart, som bliver kørt i Grindsted den 6-7. juni – det bliver rigtig spændende!
Mathias Lehrmann debuterede i KZ2 i 2008, og viste allerede sidste år at han kan være med i den bedste ende af feltet.
Michael Sørensen er en af de erfarne kørere, der i år er debuteret i KZ2. Ham tror jeg også vi kan forvente os mere af i de kommende løb.
Michael K. Christensen – havde skiftet Formel BMW raceren ud med mekanikertøjet, og skruede blandt andet for Jacob dalby.
Se også artiklen om KF2 racet – klik her
Se også artiklen om KF3 racet – klik her