De to danske kørere Marcus Bay Lange og Cato Poulsen markedede sig begge flot til anden afdeling af Academy.
De to danske drenge, Cato Poulsen og Marcus Bay Lange deltog sidste weekend i Academy Trophy på Wackersdorf. Det var sæsonens anden afdeling hvor feltet bl.a. skulle være med til at teste den “nye front” som CIK FIA ønsker at indføre fra 2015.
Rent tidsmæssigt var der skåret ned. Dette betød også at der kun var afsat tre træninger af hver 20 minutter om fredagen, samt kvalifikation efterfølgende.
Marcus Bay Lange kørte en rigtig fin kvalifikation som bød på noget af en udfordring med et bagdæk der tabte luft. Alligevel blev det til en 11. plads i gruppen, og Cato Poulsen var 10. hurtigst i gruppen. Samlet var de 26. og 27. i kvalifikationen.
I lørdagens to indledende heats kørte Bay Lange rigtig flot og fik kørte en 10. og en 6 plads hjem. Placeringerne betød en startplads som nr. 9 i søndagens prefinale. I andet heat satte Marcus desuden 3. hurtigste tid, efter blot 1 1/2 times kørsel på banen. Cato Poulsen blev i sine to indledende heats 29. og 12, og dette gav en samlet plads som 30’er til prefinalen. Cato blev i sit første heat nødt til at køre i pit og få sat næsen på igen, efter den var faldet ned.
I prefinalen fik Bay Lange en OK start, men han måtte også efterfølgende mærke ulempen ved at skulle teste de nye fronte. Allerede på første omgang fik han påkørt en foran kørende, og fronten faldt ned. Det betød at Marcus fik en mekanisk defekt, måtte kører i pit for at få den sat på igen – og herefter var sidst i feltet.
Finalen skulle derfor køres fra en 26. plads og Marcus kørt sig en del placeringer op, og var på et tidspunkt oppe på en 14. plads, men måtte efter en fejl, tage til takke med en 18. plads. Cato Poulsen kørte en flot prefinale, hvor han sluttede på en flot 12. plads. I finalen sluttede han på en 17. plads lige foran landsmanden Bay Lange.
Alle resultater kan findes her.
Landstræner Christian Markussen var med danskerne og bistod med råd og vejledning om bl.a. kartsetup.
Første indtryk af den nye front
“Både Marcus og Cato blev ramt af systemet, måtte i pit og endte derefter langt nede. Andre blev naturligvis også ramt af det. En del valgte at fortsætte løbet uden at køre i pit og blev derefter excluded.
Anslået fik mellem 4 – 8 kører mekanisk defekt i hvert heat, hvilket naturligvis er et udtryk for hvor mange væsentlige påkørsler der faktisk er i et heat. Men at skulle i pit, betyder så meget tabt tid, at det i praksis betyder et sort flag – hvilket nok er en hård straf – for noget der ikke behøver at være selvforskyldt eller overlagt. Bremser den forankørende bevidst tidligt, er den bagvedkørende ude med mekanisk defekt eller et sort flag.
Hvis det nye system skal virke, kræver det en forandring i kørerenes mindset, hvilket naturligvis også er målet – og så vil det måske komme til at virke. Men som sagt kan det også misbruges og hvordan vil man afgøre og straffe det.
CIK/FIA var glade for testen, men de dommere og officials der dømte havde svært ved at håndtere systemet.
Under løbet i Wackersdorf blev der stadig kørt godt race, selv om der blev kørt med fronten – så det kan godt lade sig gøre og man kan nok håbe på at testen af systemet forsætter i Sarno. Hvis mængden af deltagere der skal i pit falder og der samtidig køres godt race, så kan målet nås,” fortæller Tue Egebak.