Det første store internationale løb med de nye KF motorer – Winter Cup i South Garda – blev en spændende affære, med 3 danskere i top 5. Michael K. Christensen som 1’er i KF1, Nikolaj Bøllingtoft og Michelle Gatting begge som nr. 5 i hhv. KF1 og KF3.
Her er Nikolaj Bøllingtoft med sin mekaniker fra Kosmic Racing Team. Nikolaj kørte sig flot op gennem feltet i finalen.
Du kan se alle resultater af løbet på southgardakarting.it.
Flot Dansk deltagelse
10 danskere havde valgt at tage turen til Italien for at deltage i årets første klasiker. De fleste havde benyttet vinterferien, og var taget afsted i god tid, så de kunne nå at træne i dagene op til løbet. Under træningerne viste især Nicolai Møller Madsen, Michelle Gatting og Kevin Magnussen gode takter.
I fredagens tidtagning var det dog kun Michael K. Christensen, der kom i top 10 – med en 6. plads. Nikolaj Bøllingtoft blev nr. 12, Kevin Magnussen nr. 13 og Michelle Gatting nr. 16. Resten af danskerne nåede ikke med i den bedste halvdel.
De 4 bedst placerede danskere klarede sig flot igennem kvalifikationsheatene, mens de øvrige – bortset fra Nicolai Møller Madsen – måtte igennem opsamlingsheat (KF1 kørte ikke opsamling, da der var 34 deltagere).
I KF3 vandt Dennis Lind sit opsamlingsheat, Bo Sørensen kom også videre til semifinalerne, mens Lars Sørensen fortsatte sin meget uheldige internationale debut, da han helt uforskyldt blev ramt i siden af en konkurrent, der var kørt af uden for banen og ramte Lars på vej ind igen.
I KF3 semifinalerne røg Dennis Lind af banen lige efter starten, og Bo Sørensen fik også et skub, så han ikke kom med fra start. Han fik kørt sig op til en 19. plads, men altså ikke nok til at komme blandt de 2 x 17, der gik videre fra semifinalerne til finalen.
Kevin Magnussen havde karburatorproblemer, og måtte nøjes med en 11. plads – og dermed en startplacering som nr. 22 i finalen. Michelle Gatting fik en flot 2. plads, og dermed en startplacering som nr. 4 i finalen. Nicolai Møller Madsen sluttede som nr. 4 i sin semifinale, og skulle starte som nr. 8 i finalen.
Michelle kom fornuftigt med i starten, og lå nogle omgange som nr. 5, men havde overskud til mere, og avancerede til en 3. plads, mens teamkammeraten Victor Øberg havde lagt sig i spidsen. En overgang så det ud til at der var endnu mere i Michelle, men så gik det alligevel lidt baglæns, og hun sluttede på en 5. plads – absolut ikke dårligt i det skrappe selskab. Møller Madsen kørte sammen med nogle andre i starten af heatet, og sluttede som nr. 22. Det lykkedes aldrig rigtig for Kevin at få fart i karten, og han sluttede på en 13. plads.
I KF2 kæmpede Thomas Dam en forgæves kamp med over 10 kg overvægt, og kom ikke videre til semifinalen.
I KF1 var der 34 deltagere, og derfor ikke opsamlingsheat. Michael K. Christensen klarede sig flot igennem kvalifikationsheatene, og skulle starte som nr. 7 i finalen, med Nikolaj Bøllingtoft lige bag sig på 9. pladsen. Julian Mengers startede som nr. 26 og sluttede som nr. 16. Michael kan åbenbart godt lidt at starte som nr. 7 i finalen – det gjorde han både da han vandt EM-finalen i ICA Junior, og da han vandt sidste afd. af EM 2006 i Ampfing.
KF1 finalen var præget af en del uheld. Nikolaj Bøllingtoft stødte sammen med nogle andre i starten, og kom næsten allerbagest i feltet. Alligevel kæmpede han sig utrolig flot op. Efter en lang række gode overhalinger kunne han slutte som nr. 5. 15 ud af de 34 deltagere, gennemførte ikke finalen. Blandt dem der udgik var de tre der startede forrest i finalen – Gary Catt, Armand Convers og Marco Ardigo, blandt de øvrige udgåede var Francesco Antonucci og Benjamin Bailly.
Michael Christensen kom i nogle nærkampe på de første omgange, hvor han kæmpede for pladsen omkring nr. 6-9. Han fik slidt sig fri, mens nogle af de forankørende udgik. Da der manglede omkring 10 omgange fik Michael overhalet Davide Foré, og tog 3. pladsen. Han lagde afstand til Foré og holdt sin plads indtil sidste omgang. Her blev den førende Mancinelli overhalet af Piccioni med en rigtig flot overhaling. Det brød Mancinelli sig absolut ikke om, så han overhalede igen senere på den sidste omgang – men i overhalingen fik han skubbet så meget til Piccioni, at de begge to røg lidt uden for banen. Det betød at Michael kunne gå forbi Piccioni, mens Mancinelli holdt sig i spidsen og fik det ternede flag med Michael på 2. pladsen, Piccioni på 3. pladsen, Alban Varucci på 4. pladsen og Foré på 5. pladsen.
Efter afslutning af finalen fik Mancinelli sort flag for sin hårde overhaling af Piccioni. Dermed rykkede alle en plads frem, og Michael kunne stille sig øverst på skamlen – så han startede den nye sæson som han sluttede den gamle.
Her er Michael K. Christensen med sin mekaniker, Jacob Gejl.
Erfaringer med de nye motorer
I KF3 gik det tilsyneladende godt med de nye motorer, der så ud til at holde godt. MRC og Vortex var stod for de fleste topplaceringer, mens man skulle ned på 8. pladsen for at finde en TM, og på 16. pladsen for at finde en Parilla / Iame.
I KF2 var der lidt flere problemer med motorer der satte sig, og på anden vis gik i stykker. Parilla og Vortex så ud til at være nogenlunde lige hurtige – Vortex startede bedst med de fleste topplaceringer, men det blev en Parilla, der løb med sejren. TM havde to motorer med i top 5 på gridden til finalen, og sluttede med en 3. og en 7. plads. PCR’s Windfire måtte nøjes med en 15. plads som bedste finaleplacering, mens Maxter skulle findes helt nede på 31. pladsen.
I KF1 var motorproblemerne tilsyneladende endnu større, og der var mange der udgik med motorproblemer i løbet af weekenden. I top 5 var der 3 Parilla og 2 Vortex. TM, PCR/Windfire og Maxter, kunne man finde på hhv. nr. 10, 17 og 32.
Lyden af de nye motorer var selvfølgelig ikke helt som de gamle 100 ccm motorer, men det lød nu stadig af rigtig race, og sporten får det nok noget bedre med miljømyndighederne, da støjen er væsentligt mindre end før. Mon ikke fabrikkerne får løst de første børnesygdomme, og kørerne / mekanikerne får vænnet sig til indstilling af motorerne, så vi forsat kan få noget rigtig godt race i de internationale klasser.