Her er en del af det team, der deltog i sidste uges test af de færdige karter på South Garda banen i Italien. Forrest fra venstre er kørerne Jessica Hawkins fra PKP-Motorsport, Morten Nielsen fra Kiel Kart, Felice Tiene fra CRG Kart, Torben Henriksen fra DINO og Anders Søresen fra Kiel Kart.
Det har taget et år at få det nye samarbejde på plads
Torben Henriksen fra DINO fortæller, at det har krævet både lang tid og mange overvejelser, at få det nye samarbejde på plads. I processen har der været forhandlinger med flere af de store kartproducenter inden valget faldt på CRG.
“Fra vores side har det ikke kun været et spørgsmål om priser og leveringsvilkår, men i høj grad også et spørgsmål om at finde en samarbejdspartner, hvor kemien mellem os er i orden, og hvor den grundlæggende indstilling til samarbejdet er rigtig. Det synes vi, at vi har fundet i samarbejdet med CRG”, fortæller Torben Henriksen.
De bedste egenskaber ved DINOs egenudviklede karter er efter sigende fastholdt
DINOs nye kartserie til KF3, KF2, KZ, Rotax (ikke DD2), ROK, X30 og andre tilsvarende klasser tager udgangspunkt i DINOs egen CIK homologering. Der er dog lavet en del tekniske ændringer – inden for rammerne af det tilladte i henhold til homologeringen.
En af de væsentlige ændringer er i forbindelse med fastgørelse af ratstammen, samt montering af pedaler og bremser. På disse punkter er karten ændret til den måde disse dele er lavet på de fleste andre karter.
Man skal dog ikke tage fejl af, at nogle af de idéer som ligger til grund for den oprindelige DINO ramme har vist sig at være rigtig gode, hvorfor karterne også bevarer sit eget særpræg, selvom de nye rammer vil blive produceret med rør fra CRG fabrikken, og også vil blive svejset på fabrikken i Italien.
Komponenterne til de nye karter vil også komme direkte fra CRG – og dermed omfatte keramiske bremser og lejebukke, der giver mulighed for justering af akselafstanden, flere magnesium komponenter mv.
Her er den nye DINO KZ kart – både denne og KF / Rotax / ROK / X30 rammerne har samme basisramme, der laves på DINOs oprindelige CIK homolgering – med en del ændringer inden for rammerne af denne. Det nye Bodywork er fra CRG, med sticker-design af Lucky Design.
Den nye serie omfatter også karter til Micro, Cadett Mini og DD2. Disse karter produceres med udgangspunkt i CRGs specifikationer og homologering. Et af målene med dette har været at kunne tilbyde en konkurrencedygtig mini kart med 950 mm akselafstand, samt ikke mindst at blive mere konkurrencedygtig i DD2 klassen, hvor den hidtige DINO model ikke fungerede optimalt.
Jeg er spændt på at høre, hvad Finn Jørgensen – der stiftede DINO i 1958, og drev fabrikken indtil salget i 2009 – siger til den nye satsning fra fabrikkens side. En af de ting, der kendetegnede Finn Jørgensen var at han gerne ville udvikle og producere så meget som muligt selv. I mange år har han også haft stor succes med det, eftersom DINO på mange områder har været pionerer, og også har vundet Verdensmesterskaber.
DINO forventer at få de første rammer hjem til fabrikken i december, og vil officielt lancere den nye serie på den internationale kartmesse i Offenbach den 21-22. januar.
Davide Foré var begejstret for den nye kart
Da de nye karter blev testet på South Garda banen i sidste uge var CRGs fabrikskørere Davide Foré og Felice Tiene med til testen. Foré – der har vundet 5 verdensmesterskaber i gokart, og i år blev nr. 3 ved World Cup i KZ1 – testede DINOs KZ kart, og var ifølge pressemeddelelsen fra DINO begejstret, specielt over styreegenskaberne ved den nye kart.
Her er den 5-dobbelte verdensmester og nuværende nr. 3 i World Cup, Davide Foré i den nye DINO KZ kart.
DINO bliver også forhandler af Maxter motorer
Som den af aftalen med CRG kommer DINO også til at forhandle Maxter motorerer (som jo ejes af CRG).
En lidt sjov krølle på historien
Med den nye satsning har vi nu 2 danske gokartmærker, hvor produktionen af racekarts helt eller delvist foregår i Italien – DINO og Bremer Kart. Den lidt sjove krølle er, at Ronnie Bremer faktisk var fabrikskører for DINO i starten af sin gokartkarierre.
Du kan læse hele pressemeddelelsen fra Dino her
For en ordens skyld skal det nævnes, at produktionen af DINO udlejningskarts, som leveres til over 30 lande i hele verden fortsat vil blive produceret på fabrikken i Auning, hvor der er et stort produktions- og montageapparat til dette. De nuværende DINO karter vil også forsat kunne blive solgt sideløbende med den nye serie, da den eksisterende serie har sine fordele specielt i nogle af de nationale klasser.
Der er altså ikke tale om udflytning af arbejdspladser fra Auning til Italien, men derimod om en offensiv satsning på at vinde nye markedsandele til et af de ældste gokartmærker i verden.