Noah Watt i KF Junior stod for den absolut flotteste danske præstation. Efter at have kvalificeret sig til en 2. plads i prefinalen blev han kørt af banen, og måtte starte finalen som nr. 26.
I finalen i det hårde KF Junior felt, hvor der som regel kæmpes om hundredele af et sekund i forskelle på omgangstiderne, kørte Noah sig 22 pladser frem, og kunne slutte finalen som nr. 4. Jeg fulgte desværre kun med på live timing, men selv der var det helt utroligt at følge.
Det må selvfølgelig være meget ærgerligt ikke at gå fra løbet med en velfortjent sejr, men jeg er alligevel sikker på at den præstation har været et plaster på såret, og har givet endnu større respekt til Noah end en helt ordinær sejr ville have givet.
Man må sige, at Noah har fået en rigtig god start på sin debut-sæson i KF Junior for det engelske Ricky Flynn Motorsport.
Flere flotte junior resultater
Frederik Vesti og Emil Dose gjorde det også rigtig godt i KF Junior klassen. Emil stiller op for Storm Development, og var næstbedste dansker efter kval. heatene, hvor han med en 7. og en 9. plads kunne starte prefinalen som nr. 8. Frederik, der kører for det italienske Energy fabriksteam var lidt efter på 12. pladsen.
Desværre for Emil røg han helt tilbage på en 25. plads i prefinalen, mens Frederik kørte sig frem til en 8. plads. I finalen avancerede Frederik yderligere 2 pladser, så han sluttede som nr. 6, mens Emil udgik efter 4 omgange.
De øvrige danskere i KF Junior var Mikkel S. Dam (Ward Racing), Mads Hansen (Storm Development), Christian Rasmussen (RS Competition) og Mads Damlund (JN Motorsport / Dino Racing).
De sluttede finalen som hhv. nr. 15, 19, 21 og 28 – men det hører med til historien, at alle de 4 danskere kørte omgangstider, der var meget tæt på de forreste. F.eks. kørte Mikkel S. Dam 44.168 som sin bedste tid i finalen, mens de 3 forreste kørte hhv. 44.313, 44.135 og 44.212 – så var der selvfølgelig lige Noah på 4. pladsen, som kørte 43.987 🙂
Konkurrencen til de internationale løb i KF Junior er utrolig hård, og med de omgangstider de danske drenge præsterede til weekendens løb, så har de ihvertfald taget et stort skridt i retningen af at kunne konkurrere med de bedste. De sidste skridt kræver flere internationale løb.
5. plads og fint comeback i KF klassen til Christian Sørensen fra Varde
Christian har ikke kørt mange gokartløb siden han vandt EM bronce i 2013. I 2014 kørte han først et enkelt løb for Kartronix, og siden nogle få løb for Birel ART, men nu har den unge vestjyde sat sig til rette i en Kosmic fra Storm Development. Med en 5. plads i KF klassen fik Christian både markeret sig selv og Storm Development rigtig fint.
Storm Development stillede op med hele 3 kørere i KF klassen, og efter kval. heatene var Christian Sørensen nr. 8, Kristian Thorsen nr. 10 og Andreas Jochimsen nr. 11.
Den sidste dansker i KF var Phillip Vollstedt fra RS Competition, som (så vidt jeg ved) kørte sit første løb i KF klassen, og var nr. 22 efter kval. heatene.
I finalen udgik Kristian Thorsen desværre, mens Andreas kørte sig ind på en 10. plads og Phillip ikke startede – og Christian Sørensen kørte som nævnt tidligere en flot 5. plads hjem.
Mads Bild blev bedste dansker i KZ2, hvor Andreas Fasberg fik comeback
Andreas bruger det meste af sin tid som mekaniker for Ward Racing, men stillede selv op til løbet på South Garda. Her fik han selvskab af Mads Bild fra TK Racing og Nicolai Pedersen fra Racing Motor.
Mads startede bedst af de 3 danskere med en 12. plads, mens Andreas og Nicolai kom ind som nr. 29 og 46 i løbets største felt med 53 deltagere.
I kvalifikationsheatene viste Andreas sin internationale erfaring, og kørte sig frem til en 15. plads, mens Mads og Nicolai nu var nr. 17 og 37.
Det betød, at både Andreas og Mads gik direkte i finalerne, mens Nicolai skulle starte bagest i opsamlingsheatet. Det var da også for svære odds for Nicolai, der måtte se finalerne fra tilskuerpladserne.
Her kunne han se både Mads og Andreas avancere nogle få pladser i prefinalen, så de kunne starte finalen som hhv. nr. 12 og 15.
Andreas udgik desværre uden at have kørt en omgang, og Mads bakkede en enkelt plads, så han sluttede på en 16. plads – og altså trods alt i den bedste fjerdedel.
Også 2 danskere til start i 60 Mini klassen
Lucas Sommerlund stillede op på Italiensk licens for CRG teamet Gamoto, mens Carl Anton Gerner stillede op for JN Motorsport / DINO Racing.
Med 37 kørere til start i Mini klassen, så fik de to unge danskere nok at se til. Lucas startede med en 14. plads i tidtagningen, hvor Carl Anton kom ind som nr. 30.
Efter kval. heatene havde Lucas kørt sig flot op som nr. 8, mens Carl Anton også havde gjort det fint, og snuppede den 24. plads, som lige nøjagtig gav direkte adgang til søndagens finaler uden nervepirrende opsamlingsheat.
I prefinalen bakkede Lucas en enkelt plads og kom ind som nr. 9, mens Carl Anton kørte sig hele 7 pladser frem, og sluttede som nr. 17.
I finalen holdt Lucas fast i pladsen, mens Carl Anton desværre tabte de samme 7 pladser, som han vandt i prefinalen.
Dejligt at se flere danske teams på banen
Der har i mange år været en tendens til at de danske teams i stor udstrækning er blevet i Danmark, og kun i begrænset omfang har deltaget i internationale løb.
Det er dejligt at se både TK Racing, RS Competition, Racing Motor og nu også Storm Development og DINO Racing melde sig på den internationale scene i CIK klasserne.
TK Racing har både danske og udenlandske kørere i teamet. RS Competition har både aktiviteter i Formelbiler, Rotax klasserne og CIK klasserne. Storm Development er helt nye, og stiller fra start med 5 kørere i CIK klasserne. Til løbet på South Garda var DINO Racing repræsenteret af 2 kørere fra JN Motorsport med Jacob Nørtoft i spidsen. Racing Motor har rigtig mange års international erfaring, men har i de senere år ikke selv været så aktiv til de internationale løb, og jeg kender ikke deres planer for denne sæson.
Endelig må vi selvfølgelig ikke glemme at kippe med det danske flag for vores danske motortuner Ole Haugaard, der forsat leverer vindermotorer til flere top-teams – heriblandt til Ricky Flynn og Noah Watt.
Top 5 i de 4 klasser blev
KF Junior – 43 deltagere, 7 danskere
1. Maini Kush, Tony Kart / Vortex
2. Lorenzo Colombo, Tony Kart / LKE
3. David Vidales, Energy / TM
4. Noah Watt, FA Kart / Vortex
5. Ivan Shvetsov, Tony Kart / Vortex
KF – 26 deltagere, 4 danskere
1. Alexander Vartanyan, Tony Kart / Vortex
2. Leonardo Lorandi, Tony Kart / Vortex
3. Max Fewtrell, FA Kart / Vortex
4. Benjamin Lessenes, Zanardi / TM
5. Christian Sørensen, Kosmic / Vortex
KZ2 – 53 deltagere, 3 danskere
1. Davide Foré, CRG / TM
2. Massimo Dante, Maranello / TM
3. Alexander Schmitz, Tony Kart / Vortex
4. John Norris, Mach1 / TM
5. Enrico Bernadotto, Maranello / Modena
60 Mini – 37 deltagere, 2 danskere
1. Leonardo Marseglia, CRG / TM
2. Guiseppe Fusco, Tony Kart / TM
3. Marzio Moretti, Tony Kart / TM
4. Luca Giardelli, Tony Kart / TM
5. Franceso Cresente, Energy / TM