Maiken Rasmussen er i år skiftet til Dam Racing og Sodi Kart. Hun havde sæsondebut i 1. afd. af det Belgiske Mesterskab, som blev kørt i Genk den 10-11. marts. På trods af en lidt dårlig start sluttede hun som nr. 4 i det 30 mand store KF2 felt.
Her er Maiken i sin nye Sodi kart på den flotte bane i Genk, hvor der skal køres EM kvalifikation for KF2 og KF3 i år. Foto: Åge Kirketerp.
Det var ellers Dennis Lind i KF3 og Nicklas Ingemann i Mini klassen, der startede bedst af de 7 danskere.
Her er Nicklas Ingemann – eneste danske deltager i Mini klassen, som nok skal få flere deltagere når der kommer styr på de nye motorer til klassen. Foto: Åge Kirketerp.
I tidtagningen blev Dennis Lind nr. 5 ud af de 18 deltagende KF3 kørere, mens Nicklas Ingemann blev nr. 3 ud af de 8 deltagende kørere i Mini klassen (svarende til Cadetti).
Dennis tog 2. pladsen i begge kval. heats. Desværre gik det den forkerte vej i de to finaler, hvor Dennis blev nr. 6 og 9, hvilket gav en samlet 6. plads i dagens resultat.
I Mini klassen var der indført nye motorer, som var en del hurtigere end de gamle motorer. Nicklas var konstant den hurtigste med den gamle motortype, og sikrede sig en samlet 5. plads, selvom han måtte se finalen fra pitten, da karten ikke ville starte.
Her er de 6 kørere i KF-klasserne. Øverst fra venstre er det i KF3 Dennis Lind, Jeppe Dahl Christensen og Bo Sørensen. Nederst fra venstre er det Maiken Rasmussen, Nikolaj Rasmussen og Thomas Dam. Foto: Åge Kirketerp.
Bo Sørensen og Jeppe Dahl Christensen deltog også i KF3, men ingen af dem nåede med helt frem. De sluttede som hhv. nr. 8 og nr. 11. For Bo var løbet en skuffelse, da han egentlig havde både fart og erfaring til bedre placering, mens det var Jeppes debutløb uden for landets grænser, og han var således udmærket tilfreds med præstationen.
Maiken Rasmussen, Thomas Dam og Nikolaj Rasmussen var de danske repræsentanter i KF2. De manglede alle en del fart i startfasen af løbet. Thomas blev nr. 22 og Maiken nr. 23 i tidtagningen. Nikolajs motor druknede på første omgang, så han ikke fik nogen tid – han var 12’er i sidste træning før tidtagningen.
I heatene fik de alle mere fart i karten. Thomas og Maiken blev nr. 16 og 18 i første kval. heat. Nikolaj lavede en rigtig god start og lå nr. 15 efter 2 omgange, hvorefter han kørte sammen med en konkurrent og udgik.
I 2. kval. heat var det Thomas’ tur til at udgå, mens Nikolaj kørte ind som nr. 16 og Maiken nr. 19 (efter at have fået et ordentligt skub på sidste omgang, så hun mistede 5-6 pladser).
I første finale kom Nikolaj og Maiken ind som hhv. nr. 8 og 10, mens Thomas sluttede længere nede i feltet. Inden sidste finale blev der dog rykket en del rundt i feltet, da flere kørere kørte med karburatorer, som løbsledelsen ikke mente var godkendt – heriblandt to af de førende kørere, samt Thomas Dam. De blev alle rykket bagest i feltet, så Nikolaj og Maiken skulle starte som nr. 6 og 8.
I sidste finale gjorde Maiken det rigtig godt, og efter en god fight sluttede hun på 4. pladsen, mens Nikolaj endnu engang udgik på første omgang på grund af en druknet motor – der bliver lidt karburatortræning inden næste løb – men trods alt positivt, at han kørte 3. hurtigste tid i 1. finale.
Sidste finale i KF2 blev iøvrigt ret speciel – først på grund af de mange kørere, der blev rykket bagi feltet pga. karburatorer, og dernæst pga. at løbet blev flaget af en omgang for tidligt, hvilket betød at kun nogle få kørere kørte alle omgange inden de kørte ud fra banen. Jeg kender endnu ikke den endelige afgørelse af den sag.
Alle resultater kan ses på animis.be når de bliver offentliggjort.