Den nye udvikling i samfundet er næsten ikke til at komme udenom: Bæredygtighed er blevet uundgåeligt og både politikere og firmaer kloden rundt, sætter stærkt ind for at fremme bæredygtig udvikling. Motorsport er ikke nogen undtagelse, de seneste år har udviklingen nemlig også banket på døren her, hvor blandt andet konceptet Formel E, hvor der køres i elektriske formelbiler, har taget sporten med storm. Konceptet har nu også fundet vejen til der hvor det hele begynder; gokart, hvor der nu i Danmark introduceres det nye eksperimenterende og bæredygtige projekt: Ekart – her er den klassiske forbrændingsmotor erstattet med en elektrisk motor.
Rotax leverer 22 karts
Det er motorproducenten Rotax, der har udviklet den elektriske motor, de står derfor ligeledes for levering af 22 karts til den danske serie.
De for nyligt introducerede “E20”-Motorer er baseret på et Lithium-ion batteri, som blandt andet indeholder en boost function, som virker i 5 sekunder, men til gengæld kræver en 30 sekunders opladning – dette åbner for nogle spændende strategiske muligheder.
Motorerne leverer 24 kilowatt, og kan opnå en topfart på 135 Km/t, med et drejningsmoment på 190Nm. Karterne vejer 142 kg, chassiset er Sodikart Sigma DD2 med 1040mm hjulbase samt to for- og en bagbremse, med justerbar bremsebalance.
Her ses E20’s sammenligning med den tidligere Ekart model, “thunder”: Den nye E20 model er altså særligt kraftfuld.
(ROTAX E20 Datasheet)
Gokart skal være for alle
“Bæredygtighed” er et paraplybegreb som dækker over mange ting: FN har opsat 17 verdensmål, som verdens nationer skal arbejde hen i mod. Et af de 17 verdensmål er at gøre en klimaindsats, hvilket er Ekarts primære formål – men et andet vigtigt mål for Ekart organisationen er også, at sikre økonomisk bæredygtighed, hvor gokart bliver en sport for alle, og ikke kun for dem med mange penge mellem hænderne. Derfor kan deltagerne leje Ekarterne frem for at købe alt grejet selv, hvilket inkludere samme motorer. På den måde udelukker man ikke nogen i konkurrencen om at have det bedste og hurtigste grej. Konceptet med ens karter, er også noget som organisationen mener helt generelt vil sikre mere fair konkurrencevilkår og mere spændende race.
Som FIA stiller det op, er det nemlig også et mål for sporten at være på forkant af den udvikling der sker. Det er både Formel E og Ekart eksempler på.
Danmarksmesterskaberne i Ekart
Som en del af Ekart konceptets fremmarch i Danmark, vil der blive afholdt et Danmarksmesterskab i Rotax Ekarting. Løbende ligger samtidig med Rotax Academy.
Til DM vil der være 20 deltagere, som altså konkurrerer om en billet til Verdensmesterskaberne i Ekart, som afholdes sammen med Rotax Max Grand Finals. Alle 20 karts stilles til rådighed af Rotax og udstyret kan derfor kun lejes. Alle deltagere har samme motor og kart-setup; det er altså i høj grad op til det køretekniske, hvem der løber med sejren.
Robert Schlünssen er tilknyttet serien som kart coach, og alle deltagere får kørercoaching. Et andet specielt tiltag er også, at alle deltagere står i samme telt og deler data.
Der er altså mange ting ved Ekart konceptet, der adskiller sig fra det gokart vi kender – det bliver spændende at følge med i!
Se ekart konceptet e20 i aktion
Se videoen herunder, hvor Ekart E20 testet i sammenligning med den tidligere ekart model “Thunder” og en “Rotax 125 Senior Max Evo”.
Rotax fortæller dog selv, at målet med projektet i sig selv ikke er at være i direkte konkurrence med andre produkter i deres portfolie, men derimod skal skabe spændende og sjovt race.