Andreas S. Hansen fik ikke den nødvendige success i Sverige, men sluttede alligevel som samlet nr. 7 i KZ2, hvor Lasse Poulsen gjorde det bedst i Sverige, men samlet sluttede som nr. 15.
Lasse Poulsen, der stillede op for Zanardi Strakka Racing, sluttede som nr. 8 i KZ2 finalen i Kristianstad, og havde dermed det bedste danske løbsresultat fra gearklasserne med hjem.
Tæt konkurrence med 55 kørere i KZ2 25 i KZ
Selvom der var færre deltagere til denne tredje og sidste afdeling af EM for KZ og KZ2 (der var 79 og 32 deltagere til første afdeling), så var der stadig meget tæt konkurrence blandt de fremmødte kørere.
Det svenske vejr viste sig også fra sin bedste side næsten hele weekenden – kun en byge lørdag morgen afbrød det konstante solskin og høje varmegrader. Dermed havde deltagerne og deres mekanikere gode vilkår i forhold til at lære den svære bane at kende.
Med næsten alle kørere inden for 1 sekund i tidsforskel, var konkurrencen som altid meget hård i begge klasser. Den eneste forskel på KZ og KZ2 er iøvrigt at der i KZ ikke er krav om homologerede rammer, hvormed fabrikkerne har større frihed til at eksperimentere og prøve kommende homologeringer af.
Med samme motorreglement og samme dæk er der således også ret lille forskel på de to klasser, som da også kører omgangstider ret tæt på hinanden. Patrick Hajek satte tiden i KZ med 51.52, mens Felice Tiene satte tiden i KZ2 med 51.89.
Danskerne i KZ2 måtte kæmpe hårdt – og havde det svært
I tidtagningen var Andreas S. Hansen bedste dansker i KZ2 på en 15. plads. Lasse Poulsen var nr. 24, Jakob B. Sørensen nr. 32, Toke Christensen nr. 37, Jonas Hansen nr. 39, Stefan S. Lauritsen nr. 44 og Frederik H. Sørensen nr. 54.
Efter de 5 kvalifikationsheats var danskernes placering som følger:
- Andreas S. Hansen: nr. 20
- Lasse Poulsen: nr. 21
- Jonas Hansen: nr. 28
- Toke Christensen: nr. 30
- Stefan S. Lauritsen: nr. 37
- Jakob B. Sørensen: nr. 47
- Frederik H. Sørensen: nr. 51
Dermed var Andreas, Lasse og Jonas direkte videre til finalerne, mens de øvrige måtte i opsamlingsheat. Toke vandt opsamlingsheatet, mens Stefan, Jakob og Frederik ikke nåede videre til finalerne.
I prefinalen gav Andreas Hansen for alvor gas, og kørte sig 14 pladser frem, med prefinalens hurtigste omgangstid. Dermed kunne han starte finalen fra en 6. plads. Lasse vandt 6 pladser, da han blev nr. 15, mens Jonas og Toke blev nr. 25 og 26.
I finalen så det ud som om Andreas havde brugt sine nye dæk i prefinalen, da han i løbet af de første omgange faldt noget tilbage i feltet, og måtte nøjes med at slutte som nr. 15.
Lasse kørte en rigtig god finale, og sluttede weekenden som nr. 8, og dermed hans bedste resultat i EM serien.
Toke var uheldig, og kom i et sammenstød på de første omgange. Han fortsatte nogle omgange med et noget modificeret bodywork på karten, hvorefter han udgik. Jonas Hansen kørte slet ikke finalen (kender ikke årsagen).
Nikolaj Rasmussen havde det ligeså svært i KZ klassen
Det var egentlig meningen, at Nikolaj skulle have kørt KZ2 ligesom de andre danskere, og da han ikke kunne deltage i første afdeling i Genk pga. en forstuvet hånd, så var løbet i Sverige kun hans 3. løb i år.
Med kun 25 deltagere i klassen var han til gengæld sikret deltagelse hele weekenden, og kunne derfor tillade sig at bruge tidtagning og kval. heat til at få sig “kørt varm”.
Selvom detagerantallet i KZ klassen er lille, så mangler der ikke kvalitet i klassen, og til løbet i Sverige havde Zanardi Strakka Racing yderligere indsat de to unge KF kørere Callum Illot og Tom Joyner, som ligger hhv. nr. 2 og 3 i EM for KF (lige efter Nicklas Nielsen…).
Nikolaj måtte da også starte med en tidtagning som nr. 23. I de tre kval. heat kom han godt fra start, og var i to af heatene fremme ved 14-15 pladsen inden han blev kørt af banen.
Det betød, at han måtte starte prefinalen fra bageste position. I prefinalen valgte han at presse lidt mindre på i starten af heatet, og i stedet satsede på at vinde pladserne i løbet af heatet. Det gik bedre, og han sluttede som nr. 18 – bl.a. foran både Callum Illot, Tom Joyner.
Det hører også med til historien, at den “tunge ende af feltet” bl.a. også indeholder kørere som Emil antonsen, der sidste år vandt EM for KZ2, og Ricardo Negro, som også var blandt de hurtigste i KZ2 i 2013 – Nikolaj kørte fra begge i prefinalen.
I finalen forsøgte Nikolaj med samme strategi om ikke for alt i verden at forsvare sin placering (og dermed forsøge ikke at blive kørt af). Det resulterede i, at han efter 1. omgang igen var bagest i feltet…
Han fandt dog en pæn fart i karten, og fik endnu engang kørt fra både Callum Illot og Tom Joyner. Marco Ardigo og Davide Foré udgik begge, og dermed kunne han også slutte finalen som nr. 18.
Nikolaj Rasmussen stillede op for danske DINO, supporteret af CRG Holland og Parilla. I KZ finalen var Nikolajs hurtigste omgangstid på 52.07, mens hurtigste tid i KZ2 finalen, der blev kørt en time tidligere i samme vejr, blev sat af Felice Tiene med 52.11.
Rick Drezen blev Europamester i KZ, mens Andrea Dalé blev Europamester i KZ2
Både Rick Drezen (Zanardi / Parilla) og Andrea Dalé (CRG / Maxter) første mesterskaberne i hhv. KZ og KZ2 inden sidste afdeling i Sverige.
Der var dog 4-5 andre kørere, der havde chance for at vinde mesterskabet, hvis de gjorde det tilstrækkeligt meget bedre end de to førende kørere.
Der var således meget stor spænding om resultaterne, og helt sikkert nerver på hos de to kørere og deres teams.
Det lykkedes dog for begge kørere, at holde konkurrenterne nok på afstand til at sikre sig mesterskaberne, som sluttede med følgende top 3:
Europa Mesterskab for KZ 2014
1. Rick Drezen – Belgien – Zanardi / Parilla
2. Jonathan Thonon – Belgien – Praga / Parilla
3. Marco Ardigo – Italien – Tony / Vortex
Europa Mesterskab for KZ2 2014
1. Andrea Dalé – Italien – CRG / Maxter
2. Douglas Lundberg – Sverige – Alpha / Parilla
3. Simas Juodvirsis – Lithauen – Energy / Maxter